Dag 4 Vik en Vatnajokull - Reisverslag uit Höfn, IJsland van Margreet Laanen - WaarBenJij.nu Dag 4 Vik en Vatnajokull - Reisverslag uit Höfn, IJsland van Margreet Laanen - WaarBenJij.nu

Dag 4 Vik en Vatnajokull

Door: Margreet van Laanen

Blijf op de hoogte en volg Margreet

28 Juli 2016 | IJsland, Höfn

Vandaag vroeg uit de veren. Het zal een lange dag worden om alles te kunnen zien waar we ons op verheugen. Het lukt ons om 7.15 uur in de auto te zitten. Onze eindbestemming is het wereldberoemde gletsjermeer Jokulsarlon. Dit meer ligt aan de grootste gletsjer van Europa de Vatnajokull. Op onze weg daar naartoe komen we langs Porsmork, het gebied rondom de vulkaan Eyjafjallajökull en het plaatsje Vik, bekend om zijn lavastrand en de papegaaiduikers. We laten ons verrassen. Het rijden in IJsland is erg relaxed. De maximum snelheid is 90 km per uur en wanneer je met de fiets het eiland rond gaat is dit ook de te volgen route. Het lijkt ons een flinke uitdaging op de fiets, maar er zijn velen die daar heel anders over denken. We komen dan ook veel zwoegende fietsers tegen.

De eerste stop na 1 uur en 45 minuten rijden is in Vik. Het zwarte strand is een vreemde gewaarwording. Zien wij het liefst de stranden zo wit mogelijk. Dit zwart met tegen de achtergrond het prachtige blauwe water is adembenemend. Ik vul een zakje met het zwarte zand want samen met de rode lava stenen is dit een mooi souvenier. Nadat iedereen zijn fotoshoot compleet heeft trekken we verder richting de gletsjer Vatnajokull. Onderweg zien we overal watervallen, lavavelden en enorme gletsjers. Maar we hebben afgesproken eerst het hoogte punt te bezoeken en op de terugweg de overige bezienswaardigheden.

Dit hoogtepunt is nog een behoorlijk stuk in de auto. Na 2 en een half uur stoppen we voor een plaspauze en horen we dat we nog een half uur hebben te gaan, je komt er vanzelf als je route 1 volgt. Dat maakt het rijden hier ook zo prettig, er is maar 1 hoofdweg en wanneer je die volgt kom je overal. Dat scheelt zo veel stress in de auto. Daarnaast kregen we bij het ophalen van de auto een vervangende auto met automaat. Dus dit is helemaal een prettige bijkomstigheid.

We naderen een brug en zien veel bedrijvigheid. Dat zal het moeten zijn. We hadden wel wat foto's gezien, maar dat zijn natuurlijk altijd de mooiste plaatjes. Bij de walvistocht leidde dit tot enige teleurstelling, dus we hielden met alles rekening.
Wat we hier zagen was adembenemend. Enorme ijsschotsen schoven vanuit een meer met glashelder water richting de zee. Sommige ijsschotsen hadden een prachtige blauwe kleur. Sommigen hadden ook zwarte banen tussen het witte ijs. Gelukkig was er nog plaats beschikbaar op de boot voor een tocht over het meer. Voor 5000 kronen (37,50 euro) nam het amfibievoertuig je mee het meer op. De enthousiaste gids vertelde alles over het ontstaan van dit meer. Ook dat de blauwe kleur die wij waarnemen gezichtsbedrog is. De zwarte kleur is echt. Deze ijsschotsen zijn ruim duizend jaar oud en hebben hierdoor vulkaanuitbarstingen meegemaakt. De zwarte banen zijn lagen die door zo'n uitbarsting zijn veroorzaakt. Het water in het meer bevat ook zout. Dit omdat het meer in de zee uitmondt. Het bevriest daardoor ook niet. Er komt hooguit een dun vliesje ijs op. Het meer met een lengte van 2,5 km is 1 keer bevroren geweest. Dit is gedaan om de James Bond film, Die another day, op te nemen. Er is een dam gelegd in de opening naar zee om te voorkomen dat het zeewater in het meer terecht kwam. Het duurde vervolgens een week voor het meer bevroren was. Ter afsluiting werd een ijsschots klein gemaakt en mochten we het duizend jaar oude ijs proeven.
Het was een lange rit, maar dit hadden we niet willen missen. Het lukt ons bijna niet om los te komen van dit prachtige zicht. We zien elke keer weer nieuwe fotomomentjes. Maar het is inmiddels half 4 en we willen op de terugweg toch nog wel het één en ander zien.

Op de terugweg stoppen we om foto's te maken van het wat kleine gletsjermeer Fjallsarlon, de lavavelden de enorme gletsjertongen van skaftafell, dat onderdeel uitmaakt van het nationaal park Vatnajokull. Over een breedte van enkele kilometers zijn enorme watervallen zichtbaar. Verschillende rivieren en talloze waterstromen voeren het smeltwater af naar zee. Het valt op dit gebied enorm groen is.

Terug in Vik eten we bij een gezellig huiskamer restaurant, Halldorskaffi. Maron en Kim eten heerlijk verse kabeljauw, Ron en Lars gaan voor de hamburger en ik een salade met kip. Het is allemaal heerlijk, we krijgen een flink glas drinken en betalen 18.250 kronen (137 euro).
Helaas zien we geen papegaaiduikers bij de rots die daar om bekend staat. Ik begrijp nu waarom er excursies zijn om dit vogeltje te zien. Hij laat zich niet zo maar zien.

We rijden verder naar het nationaal park Porsmork. Hier liggen 2 gletsjers met een actieve vulkaan. De Katla en de Eyjafjallajökul. Deze laatste kwam in 2010 tot uitbarsting en legde het Europese luchtverkeer lam. Dit gebied heeft 2 prachtige watervallen, de Skogafoss en de Seljalandsfoss.
Nu alle plaatjes zijn geschoten kunnen we in een streep naar het huisje. Het is inmiddels 22.45 uur, maar nog steeds licht.