Dag 1 Aankomst in IJsland - Reisverslag uit Selfoss, IJsland van Margreet Laanen - WaarBenJij.nu Dag 1 Aankomst in IJsland - Reisverslag uit Selfoss, IJsland van Margreet Laanen - WaarBenJij.nu

Dag 1 Aankomst in IJsland

Door: Margreet van Laanen

Blijf op de hoogte en volg Margreet

24 Juli 2016 | IJsland, Selfoss

Na een voorspoedige vlucht met Icelandair kwamen we om 23.30 uur op het vliegveld van Keflavik aan. We hadden verwacht dat het licht zou zijn in IJsland, maar het was toch wel donker. Met de taxi naar het overnachtingshotel bgb guesthouse en vlug het bed in gedoken, want voor ons was het al 2 uur later. Het hotel zat aan een drukke straat en daardoor was het niet makkelijk snel de slaap te pakken.

De volgende ochtend op zoek naar een supermarkt voor een ontbijt. Bij terugkomst bleek dat de eigenaar een ontbijtje klaar had gezet in de koelkast. In de centrale keuken kon je zelf je koffie en thee zetten. De vriendelijke eigenaar bracht ons naar het autoverhuurbedrijf. Onderweg werden we geïnformeerd over de vriendelijkheid van de IJslanders. Ze blijken altijd bereid te zijn je te helpen. En dat is goed te weten wanneer je compleet onbekend bent in een land. Daarnaast moesten we rekening houden met aardbevingen, deze vinden regelmatig plaats, maar zijn vrij onschuldig. Geen reden voor paniek, want met de bouw van de huizen is hier rekening mee gehouden. Allemaal nuttige informatie en we zullen ons dus laten verrassen door dit voor ons onbekende eiland.

De auto was snel geregeld. Weliswaar niet het exemplaar dat we hebben gereserveerd, maar de compromis is prima.
We kunnen op weg richting Selfoss, waar we voor 6 dagen een huisje hebben gehuurd, om van daaruit alle schoonheden van IJsland te bewonderen.
Onderweg stoppen we bij een vulkaan. We kunnen afdalen in de krater met een diepte van 55 mtr. Er heeft zich een meer in gevormd met een diepte van 7 tot 14 meter.

Het huisje op het park Minniborgir is prachtig. Heel ruim en een hottub op het terras. Het weer is wat wisselvallig, maar valt zeker niet tegen. Het zonnetje schijnt, het is rond de 16 graden en 2 keer regent het kort.

We gaan nog even op pad om de kasten van het huisje te vullen. We moeten nog even wennen aan het omrekenen naar euro's, het is dan ook schrikken bij de kassa. En hadden Ron en Lars zich vanavond verheugd op een biertje of wijntje, dan gaat dat mooi niet door, want alcohol is alleen te verkrijgen bij de liquor store en laat deze nou op zondag gesloten zijn.