Dag 6 Zeevissen en paardrijden - Reisverslag uit Reykjavik, IJsland van Margreet Laanen - WaarBenJij.nu Dag 6 Zeevissen en paardrijden - Reisverslag uit Reykjavik, IJsland van Margreet Laanen - WaarBenJij.nu

Dag 6 Zeevissen en paardrijden

Door: Margreet van Laanen

Blijf op de hoogte en volg Margreet

01 Augustus 2016 | IJsland, Reykjavik

Vandaag splitsen we op en hebben we voor de dames en de heren een aparte invulling van de dag. Ik ga samen met Kim en Maron paardrijden en Lars en Ron gaan zeevissen.

Wij worden al om 8.15 uur opgehaald en naar de manage Solhestar gebracht. Een rit te paard door het prachtige landschap mogen we niet overslaan. Het rijden op een IJslands paard is een unieke ervaring. Zij kennen namelijk een zeer comfortabele gang (de tölt) waarbij je niet of nauwelijks uit het zadel wordt opgegooid. Door de weersomstandigheden en het leefgebied is dit dit paard heel erg sterk en heeft het een hoge sensibiliteit. Het IJslandse paard heeft dit nodig om in dit ruwe landschap met kloven en ravijnen te kunnen overleven. Met deze extra gang hebben ze altijd 1 been aan de grond. Ze maken dus geen sprongetje.

Er worden zorgvuldig paarden voor ons uitgekozen. IJslanders zijn geen paarden die zoals bij Nederlandse managers in een rij achter elkaar aan lopen. Ze volgen hun eigen instinct heel erg sterk. Tijdens de rit blijkt ook waarom. Deze paarden zijn in staat om op een pad met keien de berg op te komen. Wij vinden het een beetje eng en zielig tegelijk, maar de begeleider verzekerd ons dat zij beter in staat zijn om langs deze route te lopen dan wij. Ik vind het echt knap hoe deze beestjes, met ons als ballast,
dit ruige pad feilloos weten te nemen.
Heb ik de hele week al verschillende pogingen ondernomen om de mooie IJslandse schaapjes te fotograferen, op onze route komen we een hele kudde tegen. IJlandse schapen hebben in tegenstelling tot hun Hollandse familie een heel zachte langharige vacht. Het zijn echt prachtige dieren om te zien. In IJsland wordt ook veel lamsvlees gegeten, waardoor in de winkels de huiden van deze prachtige beestjes in overvloed te koop zijn.
De extra gang is inderdaad een aparte ervaring. Je blijft met het grootste gemak stevig in het zadel zitten. En als niet zo'n ervaren rijder is dat op deze route wel zo prettig.
We worden na de rit afgezet in Reykjavik waar we de mannen ophalen bij de haven. We hebben echter nog anderhalf uur de tijd om de winkels te bekijken.

De mannen zijn om 11.00 uur de zee op gegaan. De buit wordt aan boord gelijk op de BBQ gelegd, dus ze gaan echt verse vis eten. Het kost in dit gebied weinig geduld en tijd om iets te vangen. Lars weet 12 kabeljauwen te vangen en Ron 8 kabeljauwen en 1 makreel. De makreel werd terug gegooid, maar de rest van de vangst was voor de BBQ en een plaatselijk restaurant. Het was een geweldige ervaring. Lars had er nog wel wat tijd willen doorbrengen.

Terug richting Sellfos is het erg druk op de weg. Voor een rotonde moeten we stoppen, maar achter ons heeft de bestuurder het net iets te laat in de gaten. We horen gierende remmen en zetten ons al schrap. Gelukkig blijft een grote klap uit, maar krijgen we wel een klein zetje. Er blijkt verder geen schade te zijn en de vriendelijk Viking geeft ons "just in case" zijn telefoonnummer. Ik ben blij dat ons ellende door schade aan de huurauto bespaard is gebleven.